Original Title: Welche Faktoren beeinflussen den Querschnitt der Medienstimmung in Finanzmärkten? Ein Literaturüberblick (BA/MA)

Which factors influence the cross-section of media sentiment in financial markets? A literature review (BA/MA)

Type:
  • Bachelor Thesis Business Administration
  • Master Thesis Business Administration
Status:
offered
Tutor:
Alexander Lauber, M.Sc.
Examiner:

Abstract

Knowledge: Basics of statistics; econometrics

Fundamentals of statistics; econometrics

- Financial journalists play a crucial role as a source of information for investors in the capital markets. However, they are not immune to external influences. Possible factors could be, for example, access to data, political and economic interests, advertising or personal connections that influence reporting. The aim of this paper is to examine, based on the research literature, how journalistic reporting is influenced.

Introductory literature:

  • Bushman, R. M. and Pinto, J. (2020). The influence of short selling on the production and market consequences of negative press coverage. Working Paper.
  • Solomon, D. H. (2012). Selective publicity and stock prices. Journal of Finance, 67(2):599–638
  • Reuter, J. and Zitzewitz, E. (2006). Do ads influence editors? advertising and bias in the financial media. The Quarterly Journal of Economics, 121(1):197–22
  • Xu, G. (2022). Friends in media. Working Paper

Original Abstract:

Kenntnisse: Grundlagen der Statistik; Ökonometrie

  • Finanzjournalisten spielen eine entscheidende Rolle als Informationsquelle für Investoren auf den Kapitalmärkten. Jedoch sind sie nicht immun gegenüber externen Einflüssen. Mögliche Faktoren könnten beispielsweise der Zugang zu Daten, politische und wirtschaftliche Interessen, Werbung oder persönliche Verbindungen sein, die Einfluss auf die Berichterstattung haben. Das Ziel dieser Arbeit ist es, basierend auf der Forschungsliteratur zu untersuchen, wie die journalistische Berichterstattung beeinflusst wird.

Einführungsliteratur:

  • Bushman, R. M. and Pinto, J. (2020). The influence of short selling on the production and market consequences of negative press coverage. Working Paper.
  • Solomon, D. H. (2012). Selective publicity and stock prices. Journal of Finance, 67(2):599–638
  • Reuter, J. and Zitzewitz, E. (2006). Do ads influence editors? advertising and bias in the financial media. The Quarterly Journal of Economics, 121(1):197–22
  • Xu, G. (2022). Friends in media. Working Paper

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